lauantai 22. joulukuuta 2012

ESITTELY: Vene, harrastukset ja hieman kirjoittajastakin...

Bayliner 2750 Ciera Sunbridge, 260hp Volvo-Penta 260a "Betty-Boop"
Jaaha...
Tuli kirjoiteltua eri veneforumeilla ja innostuin sitten alkaa blogaamaan veneprojektistani, sekä keskittymään pelkästään tähän blogiin omien kirjoitusteni merkeissä.

Niinkuin monissa muissakin harrastuksissa, tässäkin kävi itselle niin, että veneen kokoa oli kasvatettava. Päädyin loppujenlopuksi hakemaan 0-loppuista Beikkua, sillä näissä on minun käyttöä ajatellen paremmat sisätilat verrattuna niihin veneisiin, joissa on pelkkä kolmiopeti ja pöytä keskellä hytissä. Keulassa on oma kolmiopeti ja keittiökalusteet ominensa, lisäksi hyvänkokoinen midcabin 160cm leveine sänkyineen oli isoa plussaa. Ajattelin, että tällä konseptilla ei tarvitse tehdä "kasaa/pura" töitä välttämättä ollenkaan alettaessa yöpuulle. Esimerkkinä kaksi pariskuntaa: toista väsyttää, niin eikun keulaan nukkumaan ja toinen voi jatkaa iltaa keittiössä istuskellen ja tv:tä katsellen ja mennä sitten unimatin yllätettyä midcabiiniin nukkumaan...Mahdollinen kolmas henkilö/ pari joutuu sitten jo tekemään pedin keittiön pöydästä ja istuimista laskemalla pöydän istuimien tasalle...

Kuvassa vene kelluu ostohetkellä Etelä-Suomessa järvessä ja kohta alkaa kotimatka Ouluun meren äärelle...
Vene oli ollut ensin yhdellä kiireisellä erikoistavaraliikkeen omistajalla, joka möi veneen olemattoman käytön vuoksi raskaankaluston yrittäjälle, jolla ei myöskään työkiireiden vuoksi ollut aikaa huoltaa, sekä käyttää venettä. Tämä yrittäjä möi veneen sitten minulle. Tunteja ostohetkellä oli vaivaiset 249h (toimivassa) mittarissa, kone vaihdettu 2000- luvun alkupuolella huoltamattomuuden vuoksi uuteen. Moottorina Volvo-Penta 260A/ 5,7L V-8 260hp. (Chevrolet 350 Cid). Bensiinitankki: 470L, makeavesitankki: 82L, septitankki: 60L, lämmittimen valopetroolitankki: 10L.

Bayliner esite

Bayliner 2750 esite



Auringonpolttama nahkasohva avotilassa

Kipparin alkuperäinen työpöytä

Alkuperäinen pieni kolmiopeti


Otettu midcabinia kohti, likaista...

Alkuperäinen pentteri

AlkuperäinenDinetti, huomaa kauhtuneet sivulistat
Moottori koskemattomana, oikealla vesitankki, vasemmalla Wc:n tankki
Veneen alkuperäisvaruste "Property of the Betty Boop, for emergency use only" huumorinkukka on kukoistanut...

Melan tekijä

Milloinhan vene on lipunut tuolla lämpimämmissä vesissä?
Veneen kulutuksesta on monenlaisia kyselyjä, nyt tuosta kaaviosta saa "kaiken irti".  Tästä voi vetää johtopäätöksen: Taloudellisin matkavauhti on noin 28kn~52km/h
Tällainen bensan kulutusmittari veneessä oli valmiina...
Vene saapunut rapakelissä kotipihalle monensadan kilometrin matkan...

Ja siinäpä se seisoo, likaisena ja vailla huoltoa...

Kaikki tarvittava tieto veneestä...




Ex. Hurrican cabin + 50hp Honda efi "Rosemary" valmiina uudella moottorilla...Tähänkin tuli tehtyä vaikka mitä...
Ostohetkellä Hurrican alkuperäisasussaan 2-t moottorilla...

Hurricanin pohjan soodapuhallus menossa. Pohjasta lähti kaikki vanhat maalikerrokset pois. Kyljessäkin oli hankaumia ja oli korkea aika maalata...

Kyljet maalattu ja pohjaan seuraavaksi epoksi+ Hempel's hard racing white. Ikkunat saaneet peilitummennokset ja radiona toimi vdo, kunnes aallot löivät kunnon myräkässä merellä pään yli ja kastelivat mankan perusteellisesti...
Onkihetki Toppilan salmessa....

Toisessa venepaikassani parkissa..





Sudenväylällä uintitauko...


Sudenväylällä kohti Ii:tä Hurricanilla...


Kirjoittaja menossa Hurricanilla illalla kohti Kattilankallaa urku auki...Tällä veneellä tuli ajettua todella PALJON merellä, kun vene ei kuluttanut juuri mitään uudella moottorilla ja oli uusimallani tekniikallaan pomminvarma. 70L tankilla ajoi itsensä kipeäksi...



Ex. Finnsport 410T +60hp Johnson"Gibbo". Tällä meinas käydä jotkin jokisuistot kapeaksi hanat auki ajaessa...
Likaisena kuvattu...

Ostohetkellä...Talokin on vaihtunut välillä...

Piti olla vahvaria, mankkaa ja vaikka mitä kajaria veneessä....



Pohjan lisäksi maalasin reunatkin, mutta polyuretaanimaalilla. Uudet tuhdot ja perävahvike. Vene oli aivan hirveännäköinen ostohetkellä, harmi ettei siitä ole kuvia...


Tämä vene maalattu epoksilla ja vahvistettu airojen kohdalta. Ostettu täytenä rusinana ja kuiduttamalla korjattu, sekä laitettu köliin kölilistat. Tällä päästeltiin jonkin aikaa, kunnes meni kuumille kiville veneenrakentelijalle, joka laittoi tähän maston + purjeen.



Uutena hankittu ja parit vetotelineet laitettu. Päästelty järvellä, joella ja merellä 2hp 2-T Tohatsun ja hartiavoimin...

Aikaa ennen veneitä ja kuvassa parit pysähdyksen aiheuttajat siihen pitkähköön harrastamattomuuden väliin. Myöhemmin olikin ohjelmassa sitten ulkovuorilautojen naputtelua muutamassa osoitteessa...Pannaanpa alle sekalaiseen järjestykseen muutama kuvatus niistä kulkineista, joista kuvia on jäljellä...Harmi, kun suurimmasta osasta ei ole mitään kuvia...
Heh, aina oli tuollaiset räpylät ennen autoharrastusten aikoihin. Puhtaaksi eivät lähteneet, ei sitten millään...

Joitain moottorikulkineita vuosien varsilta.



Mopoja oli vaikka minkälaisia teininä, ostin kunnostin ja vaihdoin...Virittelyäkin tuli harrastettua ja kuutioita oli joissakin 80-huiteilla, sekä huippuja toistasataa km/h. Oli yksi Helkama Raisukin, jolle antoi kyytiä Suzukin 80cc moottori...

Parit isommat kakspyöräiset 2000-luvun alusta...


Sori huono kuvanlaatu...Tuota Corolla KE25 1974 Coupea tuli hinkattua vuosi ja sisustettuakin yksi talvi. Auto jota porukka kävi katsomassa kauempaakin ja jotkut muistavat vieläkin, heh...Sitten alla Celica 1973 ta22, tämän maalasin myös ja väri vaihtui mustasta laguunin siniseen. Autossa musta nahkasisusta ja oli muuten kuuma! Nämä autot olivat minulla 1900-lopulla...


Tämä Porsche 944 1985 2.5 koneella oli 2000-luvun alkupuoliskolla ahkerassa käytössä.

Tällainen moottori oli yhdessä Audi S4 kulkineessa 2000- luvun puolivälissä...

Taimpana 626 sportsaloon-87 ja etualalla viritelty 318 e21 1978...välissä Nippondenso, jonka alkuperäinen väri näkyy mopokuvassa...

Näitä oli kaksin kappalein, taempi 1987 ja etummainen 1985. Toiseen (etummaiseen kummassakin kuvassa) vaihdoin värin sinisestä mustaksi...Taemmassa harmaassa autossa sitten oli äänenpainevempeleetkin tärykalvojen tuhoksi ja kaikenmaailman alustasarjat... Kelotie 33:een liittyy paljon mahtavia muistoja, sekä paaaaaljon kavereita/ illanviettoja....
Ford Mustang 1965Ht ja kirjoittaja onnellisena ratissa v.2001. Autolla oli ajettu vain 67tml.

Mustangissa oli enemmän äänenlaatuun panostettu ja käyty kiertelemässä näyttelyitä....
Välillä oli Sgx:n ja Coupe Mazdan vuoro toimia kulkineena, taustalla 280Zx seisonnassa...



Nissan 280zxi 1982 juhlahumussa....


Sama 280zxi arkiasussaan...Tähän vaihdoin sisustan ruskeasta mustaksi, sekä muotoilin istuimet uudelleen ja päällystin ne. Poppikoneet tietenkin piti olla asennettuna. Erikoista autossa oli se, että katossa oli tuplakattoluukut. Ei tragapaloja, vaan kaksi lasiluukkua vierekkäin.


Chevrolet Camaro 1987 F-body, muistaakseni oli minulla vuonna 2003. Viimeisimpiä käyttö/ harrasteautoja kuitenkin...Tähän piti vaihtaa väri kuvassa näkyväksi kirkkaanpunaiseksi, kun alkuperäinen viininpunainen väri oli jenkkilässä auringolla poltettu...Valokuva ei anna oikeutta maali/ lakkapinnalle, josta tuli ihan peili ja kiilsi todella hyvin. Helmoja kierti sellaiset orjantappurahässäkät...




Tämä Bmw 325 e36 coupe kävi kakkosautona lyhyen aikaa.
Hyundai Coupe Fx (Tiburon, Turbulence, Tuscani)

Ulkomaillakin pitää käydä vetten päällä. Kuvassa Rhodoksen laguuni..

Mielenkiinnosta vuokrattu avoauto...

Parempi puolisko ui ulkomailla mieluummin altaissa, minä taasen meressä...Suomessa tuo on sitten päinvastoin...

Thaimaalaista venekantaa...

Muutaman tunnin ajelun jälkeen saaren edustalla Thaimaalaisia kalastajia...

Yhden saaren kupeessa oli turisteja Thaimaalaiseen tapaan tyypillisellä pikaveneellä. Näissä on yleensä 2-3kpl isoja perämoottoreita...

Kirjoittaja lähdössä Thaimaalaisesta satamasta kohti merta...

Siellähän sitä tunteroisen ajomatkan jälkeen siintää saari...

Parit turistit myös...
Toinen saari...

Meressä riitti kaloja...

Ja kirjoittaja ui niiden seassa...
Vedenalaiseen maailmaan on aina, mahdollisuuksien mukaan pyritty tutustumaan ulkomailla.

Hieman kookkaammasta akvaariosta pikku siivu kuvattuna....
Akvaarion "sisällä". Tuolla uiskenteli rauskuja, sekä haita. Melomaankin olisi päässyt niiden sekaan halutessa!

Merimaailmassa uiskenteli kaikennäköisiä ja -kokoisia mereneläviä, ihan haita myöten.

Meidän kippari veteli Suomalaisella punaisella vaapulla mustekaloja...

Musiikkiharrastusta


Rumpuja aloin soittamaan muutaman vuoden iässä ja joissain bändihommissakin tuli kolisteltua. Harmikseni jouduin hävittämään rumpuni välillä asuessani rivitalossa. Setti oli samanlainen, kuin Remu Aaltosen vihreä setti, paitsi minulla oli lisäksi pari tam-tamia ja yksi lattiatomi enemmän. No kitaroina tällä hetkellä on Fender Stratocaster special malli Seymor Duncaneilla, Epiphone Les Paul, Ibanez v-sarjan dreadnought, sekä 3/4 Startone lastenkitara, H&B ja Axesmith ukulele. Harmikseni olen hävittänyt yhden mustan spesiaalimallin Stratocasterin...

Onhan se joskus hyvä pitää tahtia yllä :)
Tätäkin Yamahaa pitäisi opetella käsittelemään perämoottoreiden lisäksi...Onhan tuo muutaman vuoden ollut jo käytössä.
Startone suljetuilla läpillä. No jos sitä joku päivä osais puhallella...


Tuossa yhenlainen kattilasto...

1 kommentti:

  1. Mukava huomata, että blogi on innoittanut muitakin veneenrakentajia blogaamaan: http://beikku2450.blogspot.fi/2015/05/20150511-blogistin-uralle.html?showComment=1455197830545

    VastaaPoista