perjantai 6. marraskuuta 2015

Pakoputkien lämpötilanvalvonta/ vedenkierron epäsuora valvonta.

Tavaraa on jälleen tullut vesien toiseltapuolelta...
Kirjoitellaan ja laitellaan kuvaa sitä mukaa, kun tämä projekti etenee.

Kaksi öljynlämpömittaria ja näiden antureiden pinta-asennus pakoputkien päälle on kovasti ajatusasteella, niin näkee reaaliajassa pakoletkujen/ putkien lämpötilat.

Pakoputkiin on myytävänä valmiita hälytyskittejäkin: "wet exhaust alarm" tai "aqualarm" nimellä löytää, kun alkaa hakemaan. 


Pelkät summeria soittavat hälyttimet maksavat muutaman satasen ja mittareilla olevat ovat tietenkin tätä summerihälytintä kalliimpia... 

No "nyrkkisäännöt" tietäen, seurantajärjestelmän voi tehdä itsekin. Tässä kirjoittajan ideoima versio: Putkien/ letkujen pintalämpötila ei saa ylittää ~+95c°. Hyvin toimiva pakokaasujärjestelmä ei ylitä ~+65c° ja monessa hälytinjärjestelmässä hälytysraja on asetettu +75c° hujakoille.  Nämä ovat siis pakoputkien pintalämpötiloja, eikä putkien sisälämpötiloja...Lähinnä pakoputkien liitoskumiletkujen lämpötiloja, jos oikein tarkkoja ollaan.
Tilaamani mittareiden asteikko on +50-150c°. Ajattelin tehdä antureille haponkestävästä putkesta pannat, jotka voi puristaa tasaisesti kiinni pakoputkien ympärille. Näihin pantoihin hitsaan sitten kiinni 1/8"npt- holkit, joihin kierrän anturit kiinni.

Eiväthän nuo pintalämpötilaa mittaavat mittarit ole niin nopeita, entä jos asentaisin anturit pakoputkien sisälle, mutta silloin mittarit ja anturit olisivat paljon kalliimpia (pakokaasunlämpömittarit/ +anturit), sekä ei viitsi alkaa vanhaan y-putkeen porailemaan reikiä...

Aika nopeaa putket kuitenkin lämpenevät, jos vedenkierto lakkaa ja eiköhän pintalämpötila-anturitkin aja asiansa. Aika näyttää.  

Onhan noita vedenkierron seurantajärjestelmiäkin, mutta tällaiselle en näe tarvetta paristakin syystä: Ajelen luonnonsatamissa (Matalaa/ heinää) ja näinollen virtausmittari voi helposti mennä "tukkoon". Lisäksi virtausmittari ei kerro ollenkaan, jos joku muu letku on rikki entä imuletku, johon virtausanturi on asennettu...

Onhan noista mittareista hyötyä siinäkin, jos ajelee pidemmän aikaa tyhjäkäynnillä: Vedenkierto on silloin minimissään ja pakoputkien yläosat saattavat kuumentua liikaa liian kauan putputellessa. Tämä johtuu siitä, että pakoputkien yläosat jäävät veden hitaasta virtausnopeudesta johtuen "kuiviksi".   
Tämä seikka on tullut monella jenkkiforumilla eteen. Mittareiden ollessa veneessä tajuaa antaa hanaa hyvissä ajoin, jos nyt ylipäänsä tulee "liian" pitkään putputeltua...

Ainiin. Duunailin samalla pakosarjoihin tyhjennyshanat: Pakosarjat vaihtoon

Mittareissa oli mainoksenmukaiset kylmänvalkoiset ledivalot. Anturit ja anturijohtojen asennussarjat tulivat kans mittareiden mukana Englanninkielisine ohjeineen. Mittarikotelon olen ajatellut laittaa suoraan nenän eteen, niin pakoputkien lämpötiloja tulee seurattua väkiselläkin...Vedenkiertosuunta vaikuttaa pakoputkien lämpötiloihin ja vasen mittari tulee aika varmasti näyttämään ~+12°c korkeampia lämpötiloja.


Dodiih..."Sorvi" lauloi piiitkän tauon jälkeen, kun ei oikein ole napannut tuo veneen värkkääminen. Nyt sitten muutaman kuukauden totaalitauon jälkeen onkin tapahtunut monenmoista...Piti käydä hydrauliikkakaupassa tutun myyjän luona ostamassa kierreholkkeja. Sitten kotiin pylväsporakoneen kimppuun.

Anturiosa menee hylsyn puoliväliin saakka.

Anturi on juuri 6mm pulttiin saakka sisällä. Pulttiin laitan maadoituksen, että anturi osaa lähettää signaalia mittarille...Ensin meinasin hitsata holkin klemmariin, mutta mitäpä sitä turhaa...

Havainnekuva kesällä 2015 palaneen pakoletkun kera...Siitä se ajatus sitten lähti, heh... Pulttiin tulee vielä mutteri, joka kiristyy rengasabikon ympärille. Varsinainen pultti painaa klemmaria, jolloin klemmari pitää holkkia ja pultti varmistaa kiinnipysymisen. Klemmarit uppoavat aikalailla kokonaan tuohon tehtyyn viiltoon.



Laitoin anturin kiinni holkkiin ruuvilukitteella. Holkin sisällä on piitahna johtamassa lämpöä suoraan anturille. Ilmarako on noin 1mm holkin ja anturin välissä. Tämä siis täytetty tahnalla.


Tämä projekti jäissä vielä 7/16:kin, kun tuo aika tahtoo loppua totaalisesti kesken...



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti