lauantai 22. joulukuuta 2012

Veneen läpivientien uudistaminen.

Lattian valmistuttua vaihdoin kaikki läpiviennit muovisista sinkkikatokarkaistuihin messinkisiin..Muoviset katkesivat, kun otti lujemmin kiinni ja riuhtaisi!
Rungon ja läpiviennin välissä on sama uretaanitiivisteliima, mistä aiemmin mainitsin. Tämä jää todella lujaan kiinni myös käsiin...
Kaikki läpivientien letkut vaihtuivat muovihaitariletkuista kumisiin kudosvahvistettuihin letkuihin, joilla on myös öljyn ja raskaan rasituksen kesto-ominaisuudet kohillaan. Klemmareina haponkestävät ja jos vaan sopi, niin tuplaklemmarein varustettu liitos. Kaikenkaikkiaan läpivientejä on yli 20kpl. Pohjanläpiviennit (messinkiset) vaihtuu myös. Muhii se messinkikin ajansaatossa, alempana kuva todisteena.
Suurin ongelma oli löytää tiskialtaisiin uudet sihdit ja vesiyhteet...tilasin nämä toiselta mantereelta.



Amerikkalainen tapa vahvistaa läpiviennin kohta...Uusi tapa on säänkestävämpi levy liimamassalla pohjaan kiinni vahvikkeeksi. Mietin tehdä haponkestävästä tuen, mutta muutaman tunnin ähräämisen jälkeen luovuin ajatuksesta ja tein maatilavanerista, ...On muuten aika haperoksi mennyt orggis messinkiset läpiviennit.

Perästä.

Ulkopuolelta.

Sisäpuolelta.
Tämä rapeat sentin vahvuinen vesivaneri tulee vesirasitusta kestävällä liimatiivistemassalla pohjaan kiinni ja pulteilla puristus tiukkaan sopivuuden, sekä tiiviyden varmistamiseksi. Liimaamisen jälkeen reikien hienohionta ja käsittely laminoimalla + topcoatilla+ liima vielä siinä vaiheessa, kun asennan läpivientejä paikoilleen. Reunat ovat tässä jo käsitelty laminoimalla, sekä topcoatilla kosteuden imeytymisen eliminoimiseksi.


Uutta ja vanhaa päällekkäin...


Läpivientien vahvike liimauksissa. Saumauksessa loppui musta liima, niin piti jatkaa samalla valkoisella. Pesin liimattavan alueen kolmeen kertaan sitruunahappopitoisella liuotinpesuaineella ja tämän jälkeen kolme rasvanpoistoa. Näiden jälkeen pursotin vedenalaista rasitusta kestävää liimatiivistemassa( näkyy tuossa laidoillakin) noin 1,5cm kerroksen, koska pohjahan ei ole ihan tasainen ja en alkanut tässä säästelemään liiman määrää. Pursotettuani liiman reikien ympärille spiraalinmuotoisesti ja muualle tasaisesti sekoitin liimaa vielä puutikulla kauttaaltaan. Näin pitäisi ilmataskujen/ ilmakanavien synty suoraan reikiä kohti olla aikalailla eliminoitu. Tämän jälkeen levy puristuksiin läpipultein.

Levy puristumassa ja ylipursonneet liimat puhdistettuina pois.


Tämä tavara (Mustana ja valkoisena) kestää olla veden alla jatkuvasti ja jää todella lujaan kiinni...Myös käsiin...



Uudet läpiviennit kokonaisuudessaan kiinni. Kierteissä on ptfe-teippi ja puolestavälistä loppuun saakka lisäksi liimamassa varmistamassa tiiveyden. En alkanut sisäpuolelta siistimään sen kummemmin, kun kaverikin huomasi liimatiivisteen olevan "toivotonta" puhdistettavaa, tämä kun on verrannollista tervaan/ pihkaan sitkeydeltään ja pysyvyydeltään. Ainoa tapa saada ylimääräiset kokonaan siistittyä on käyttää kilometrikaupalla paperia ja hermoja, sekä lopuksi pesu ruiskunpesutinnerillä, niin en viitsinyt ruveta järkyttävään puunamiseen. Pääasia, että pitää!. Reikä on kuorrutettu ympäriinsä liimamassalla, sekä ennen lopullista kiristystä läpiviennin ulkopuolen osan ja rungon väliin puristettu massaa. Sisäpuolella ennen muttereiden lopullista kiristystä pursotettu myös vielä massaa...Kaveri piti ulkopuolelta kiinni läpivientejä samalla, kun kiristelin elämää suuremmalla jakarilla sisäpuolelta niitä kiinni. Läpivientien sisällä on vastakkain kohoumat, jonne sopivan työkalun kiilaamalla saa pidettyä hyvin kiinni. Suihkautin kuulaventtiileihin ptfe-öljyä, niin alkoi kahvatkin liikkumaan keveämmin. Koeponnistan nämä vielä ennen vesillelaskua niin, että suihkautan veneen sisätilassa oleviin osiin vuodonilmaisinta reilusti ja tyrkkään paineen ulkopuolelta liittimiin sisälle, tulppaan tietty letkuyhteet. Sama sitten toisinpäin, vuodonilmaisinta ulkopuolelle ja paine sisältä päin. Vasta tämän jälkeen letkut kiinni läpivienteihin.

Läpiviennit ulkoapäin. Nämä läpiviennin osat käännetty 360-astetta  puolta senttiä ennen kiristämistä mahdollisten liimamassan ilmakuplien eliminoimiseksi.

Tämä sihti pitää vielä kiillottaa pois vanhoista antifoulingeista ja laittaa pienimmän läpiviennin päälle. Tämä aikaisemmassa kuvassa oikeanpuoleisin on wc:n huuhteluveden läpivienti ja sihti estää ruohoa/ kaislaa imeytymästä putkistoon vessaa käytettäessä.


Sihti kiinnitettynä, ettei wc:n huuhteluveden sekaan pääse meriheinää jne....








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti