lauantai 22. joulukuuta 2012

Targakaaren ja uimatason rungon tekeminen haponkestävästä teräksestä.


Syyskuun loppuun mennessä kaikki sähköt oli jo tehtynä uusiksi. Iso läjä erinäisiä tarvikkeita/ lisävarusteita tilattuna ja Hst-terässalkoja ostettu uimatasoprojektia varten. Myös Wc:n viemäröinnin valmistan Hst:stä, niin ei tarvi enää vaihdella haisevia kumiletkuja muutaman vuoden välein. Targakaarikin oli tehtynä Lokakuussa ja laitetaan kuvat eri kiillotusvaiheista varusteluineen esille. Tulin kuitenkin siihen lopputulokseen, että erottuakseni joukosta vedän ruiskulla tarunnan+ pintamaalin targakaaren päälle. Kuvia alla.

Uimatason rungossa on nyt kiinteä paikka uistelumoottorille/ "nilkuta kotiin moottorille", kesti ainakin vajaa 100kg roikkua tuossa, joten moottorikin voi olla hyvänkokoinen. Uimatasoa jatkoin 20cm. taakse päin ja nyt myös rst- teleskooppitikapuut on helppo pultata kiinni. Uimatason "laudoitus" on valmistetty komposiittilaudasta, niin ei tarvi joka vuosi huoltaa/ öljyillä...

"Raakile" Keskeltä notkeama poistuu pultatessa kaari kiinni


Kulmia kiilloteltu


Karkeahionta

Karkeahko hionta
Vähän hienompi hionta

Harjaaminen alkakoon messinkiharjalla...

Hieman jo harjattu...

Targakaari harjattu ja lisähilppeet odottavat kiinnittämistä

Vasemmalta oikealle: Suojaputki, joka tulee targan sisään ja tämän putken sisään tuleva 7*1,5mm2 sähköjohto. Voi olla, että laitan johdon tagan ulkopuolelle kiinni...katsotaas sitten. 4*~1500  lumenin led-työvalot, jotta veneen ympärille saa tarpeentullen valoa. Jokainen valo valaisee 60m*60m alueen. Rst- äänitorvi tulee kannessa olevien trumpettien tilalle kaareen ja alppitorvet saavat lähteä kansitilaa viemästä, sekä kansi saa alkaa toimia paremmin auringonottopaikkana. Kaaren keskelle tulee Led-ankkurivalo, niin virrankulutus on minimoitu myös tässä valossa.

Jätän äänitorven kenottamaan alaspäin, niin kaikki vesi pääsee valumaan pois, eikä hajota sisuskaluja.

Nyt luulis näkevän paremmin rantautumisvaiheessa...Kaikki valot ledejä ankkurivaloa myöten...

Asensin valot keskelle radiohäiriöiden minimoimiseksi. Ledivalot kun saattavat aiheuttaa erinäisiä häiriöitä. Sivuilla on nyt tilaa herkälle TV-antennille, GPS-antennille, sekä muille laitteille ja ovat erillään noista valoista...Lähinnähän tuo ankkurivalo palaa TV:n ollessa yhtäaikaa päällä, mutta GPS/VHS/LA nyt saattaa ollakin ajovalojen kanssa yhtäaikaa päällä...Virrankulutus on kyllä pienentymään päin, kun yksi ajovalo vie 18W, eli kolme ledivaloa vie virtaa vain yhden H3:n verran...Ankkurivalo ei sieppaa, kuin yhden kokonaisen watin ja palaa sukkulapolttimoa kirkkaammin...


Kamera valkaisee liikaa...Sävy on lähellä kylkiraidan sävyä. Primeri pohjalla ja 1K-puolihimmeä pintamaalina. Molemmat Hempel´s tuoteperhettä...



Targa kiinnitetty 2*8mm ja 1*6mm hst-pultein, läpimenokohdassa 6mm kumi tiivistyksenä ja resonoinnin poistajana





Ankannokka tulee tehtyä joskus kokonaan uusiksi samasta muovista, kuin taittuva takaistuinkin.

Tämmöinen tästä sitten tuli...


Puolenyön aikaan napattu kuvatus...







Koskematon uimatason runko


Perämoottoriteline hepattuna ja haetaan oikeaa kulmaa...
Vielä keskeneräinen....


Kesken 63.30:n sulattelun näpätty kuva, kaveri innostui kuvaamaan.

Tukipuiden sovittelua. Upotin Hst-pultit puiden sisään, etteivät jää "kantamaan". Poratut upotukset käsittelin kosteudenkestäviksi.
Komposiittilaudat tulevat tukipuihin Rst-kiinnikkeillä ja Rst-ruuvein.

Valmistumassa..






Vielä pitäs uimataso sahata muotoon reunoilta ja hipistellä sieltä/täältä...Perälaudan puolelle jää venedenpoistoa ajatellen sopiva rako, enkä tämän vuoksi laita yhtä muotoonsahattua lautaa lisää...Laitimmaiset lattaraudanpätkät vaihtuu 50mm*20mm*3mm palkkiin, jolloin saadaan perälautakiinnitykseen jämäkkyyttä lisää. Lattaraudoilla uimatason päällä on ollut +300kg hyppimässä yhtäaikaa, mutta vaihdan laitimmaiset kuitenkin, sillä pitää laskea perämoottorille varmuuskertoimet ja sille, että joskus saattaa olla kiitettävästi sakkia istuskelemassa yhtäaikaa...



Uimataso kiinnitetty haponkestävillä pulteilla, vesirasitusta kestävä liima pulttien ympärillä ja 3mm nylonvahvistettu kumi tiivisteenä, niin ei tule perälaudasta kukkamultaa...

Päädyt siistimättä ja vesivaneri tekemättä perämoottorille...

Päädyt vielä siistimättä ja lopullinen muoto tekemättä...Oikealle tulee tikkaat ja vasemmalle uistelu-/ "nilkuta kotiin" moottori. Keskelle törmäyslistaa tulee kylmänvalkoinen ledinauha valaisemaan tasoa, voi olla että teen nauhasta koko perän leveän...

Nyt beikkukin alkaa näyttämään taas veneelle pitkästä aikaa...

Uimataso muotoonsahattu ja perämoottorille vesivaneri kiinnitettynä, taso kapenee noin 5cm taaksepäin ja on etupuolelta kyljen levyinen. Nyt tuohon vasemmalle saa suoraan peräprutkun kiinni. Vielä pitäs vetää musta kyllästeaine noihin laudanpäihin.
Vanerinen perämoottoriteline vaihdettu muoviseen vuonna 2014...

Tein uuden perämoottoritelineen 40mm pe-muovista ja tämä teline on suurinpiirtein 10cm korkeampi, kun aiemmin tuli sellainen ongelma, että perämoottorin siipiruuvit ottivat kiinni uimatasoon niitä pyörittäessä. Myöhemmin saatan tehdä koko tason vielä uusiksi ja laittaa kansimateriaaliksi samaa muovia.

Targakaari, versio kaksi...

Kulmat karkeahiottuina..

Pikaisesti harjattuna pikkupätkä, niin näkee millaista on tekemässä..Tämä projekti toistaiseksi jäissä, sillä v.2014:n kesä uhkaa tulla liian nopeasti vastaan ja muita juttuja "haitolla"








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti